ألا dan sonra gelen isim müstesna olarak adlandırılır. إلا dan önce
gelen ve mana yönüyle sonrasını da kapsayan isme ise müstesna minh مستثنى منه denilir.
İlla'dan sonra
gelen müstesna illa'dan önce gelen isme/cümleye anlam yönüyle aykırıdır.
إلا ile yapılan istisnada müstesna
minh cümlede açıkça yazılmış ve anlam olumlu ise müstesna mansub olur.
Müstesna minh mezkur ve anlam olumsuz ise müstesna
mansub olabilir veya irabta müstesna minhe tabi olur.
Eğer cümlede müstesna minh mahzuf ( açıkça yazılmamış ise) ise, müstesna
cümlede إلا yokmuş gibi bulunduğu
yere göre irab olunur.
أتى جميع الطلاب الا طاهرا / Eta
cemiu et-tullabi illa tahiran/ Bütün öğrenciler geldi Tahir hariç. Bu örnekte إلا istisna edatı, Tahir müstesna, cemi et-tullab
ise müstesna minh’tir. Burada müstesna minh açıkca cümlede bulunduğu ve anlam
olumlu olduğu için müstesna olan Tahir mansub gelmiştir.
لم ينجح الطلاب الا شاكرا/شاكرُ / Lem
yenceh et-tullabu illa Şakiran/Şakiru / Şakir hariç öğrenciler başarılı olmadı. Burada müstesna Şakir, müstesna minh et-tullab’tır, anlam olumsuz ve müstesna minh
açıkça cümlede bulunduğu için müstesna mansup olmuş veya müstesna minh olan
et-tullabu gibi merfu olabilir.
ما صاحبت الاالعلماء / Ma sahabtu
illa el-ulemae / alimler hariç kimseyle arkadaşlık yapmadım. Bu örnekte
müstesna minh yazılmamıştır, bundan dolayı müstesnanın irabı illa edatı yokmuş
gibi değerlendirilir, müstesna cümlede hangi yerde ise ona göre irab edilir, bu
cümlede müstesna olan ulema meful olduğu için mansub olmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder